Terveellisempää naposteltavaa

Napostelua pikkunälkään, napostelua somea selatessa, napostelua leffaa katsoessa, napostelua pelatessa…Norkoilua keittiön kaapeilla, josko sieltä löytyisi jotain pientä hyvää. Jos tunnistat itsesi edellisestä, olisi ehkä hyvä tarkistaa, mitä kaikkea sitä päivän mittaan tuleekaan suuhunsa laittaneeksi. Iso osa päivän energiasta saattaakin tulla pääaterioiden sijaan ’pikkusyötävästä’, jota ei välttämättä edes noteeraa syöneensä. Käyhän se niinkin, mutta olisiko tarpeen löytää terveellistä naposteltavaa? Tässä muutama marjainen vinkki!

Mehevän makeat kuivatut marjat sopivat naposteluun

Kourallinen kuivattuja marjoja on helppo napata milloin tahansa. Lempeässä lämmössä ilmakuivatut Biokia-marjat taltuttavat äkillisen makeannälän nopeasti. Maku on voimakkaan marjainen ja suutuntuma mukavan pehmeä. Yksi pussillinen kuivattuja marjoja vastaa 3-4 desilitraa tuoreita marjoja.

Marjat on kuivattu kokonaisina, joten niissä on mukana myös marjojen kuoret ja siemenet eli kaikki hyviä ravintoaineita sisältävät osat. Kuivauksessa C-vitamiinia häviää, mutta muuten marjojen ravintoaineet säilyvät suhteellisen hyvin.

Kuivattujen marjojen valmistuksessa käytetään hiukan sokeria marjojen mehevyyden säilyttämiseksi, mutta sokeripitoisuus on silti pienempi kuin esimerkiksi rusinoissa, joita yleisesti pidetään terveellisenä naposteltavana ja välipalana. Kuitua kuivatuissa marjoissa on runsaasti.

Olisiko suosikkisi mustikka, puolukka vai tyrni? Kuivattu marjamix sisältää mustikan ja puolukan lisäksi mustaherukkaa ja karpaloa.

Tee itse maistuva napostelusekoitus

Kun teet purkkiin valmiin sekoituksen, naposteluhimon iskiessä tiedät heti, mikä ensiavuksi. Kuivattujen marjojen lisäksi sekoitukseen voi lisätä erilaisia pähkinöitä ja siemeniä ja vaikka vähän suklaakuorrutettuja mustikoita. Pähkinät ja siemenet tuovat sekoitukseen terveellisiä ja tarpeellisia rasvoja ja sopivat maultaan hyvin yhteen marjojen kanssa.

Pari kourallista kerrallaan riittää hyvinkin ja sekoituksessa riittää pureskeltavaa, joten nopea ahmiminen ei onnistuisikaan.

Rapsakkaa rouskuteltavaa – terveellistä naposteltavaa

Myös erilaiset granolat ovat terveellistä naposteltavaa sellaisenaankin. Kokeile vaikka päiväkahvin kanssa kourallinen granolaa keksin sijaan! Rapeaksi paahdettu viljaisa pohja lisää täyttävyyttä ja makua tuovat kuivatut marjat, hedelmät ja pähkinät. Valmiit granolat saattavat kuitenkin sisältää yllättävänkin paljon rasvaa ja sokeria. Kun valmistat granolan itse, voit säädellä näitä. Vähemmän makeaan makuunkin tottuu nopeasti ja makeutta voi vähentää vaikka kerta kerralta reilummin. Kokeile vaikka Biokian reseptisivuilta löytyvää rapeaa mustikkamysliä tai pikapaistettua marjagranolaa .

Pallerot ja patukat ovat helppoja syötäviä

Erilaiset pallerot ja patukat ovat ruokaisaa naposteltavaa ja niitä voi myös tehdä valmiiksi napostelunhalun varalle. Biokian reseptisivuilta löydät ohjeet esimerkiksi marjaisiin välipalapatukoihin ja puolukka-taatelipalloihin.

Poppareihin makua marjoista

Popcornit ovat suolaisten naposteltavien joukossa terveellisimmästä päästä, varsinkin jos valmistat ne itse kattilassa. Kokeilepa ripotella valmiiden popcornien joukkoon mustikka- tai tyrnijauhetta. Marjajauheet eivät sisällä lainkaan lisättyä sokeria, joten popcornien suolaisuus ei kärsi.

Jo ruokalusikallinen marjajauhetta vastaa n. 1,5 dl tuoreita marjoja, joten päivän marja-annos tulee nautittua poppareiden ohessa.

Suklaamustikat – napostelua paremmalla omallatunnolla

Jos heikkoutesi ovat karkit tai suklaa, joita tulee naposteltua päivittäin, kokeilepa suklaamustikoita! Niitä löytyy sekä maitosuklaalla että valkosuklaalla kuorrutettuina. Ja suklaa on kyllä ihan oikeaa, herkullista  suklaata, mutta koska mustikoita on tuotteessa noin kolmasosa, tulee suklaatakin syötyä saman verran vähemmän. Marjojen mukana tulee myös kuitua ja suklaamustikat ovatkin runsaskuituisia, mitä tuskin voi pelkästä suklaasta sanoa.

10.11.2023