Mitä valita lautaselle, kun tekee mieli napostella jotain hyvää, mutta samalla haluaisi välttää ylenpalttiset turhat kalorit ja niitä seuraavan morkkiksen. Kokosimme muutamia herkullisia ja terveellisiä – ainakin terveellisempiä! – vaihtoehtoja leffailloiksi ja illanistujaisiin.

On huomattavasti parempi ja hauskempi kerätä sohvapöydälle kattaus terveellistä naposteltavaa kuin seurata sivusta muiden herkuttelua ja pantata omaa naposteluhimoaan myöhemmäksi. Valitse alta itsellesi sopiva vaihtoehto ja kokeile rohkeasti myös uusia ideoita!

3 x värikästä naposteltavaa

  • kasvistikut ja dippikastike
  • hedelmälohkot
  • cocktail-tikut tai -vartaat

Kasvistikut ovat terveellisten naposteltavien klassikko, joka nousee aina esiin. Kurkku, porkkana, paprika ja kukkakaali ovat erinomaisia dippivihanneksia, joita voi dipata kermaviilipohjaisiin kastikkeisiin, hummukseen ja muihin kastikkeisiin ja tahnoihin. Jos kasvikset eivät ensikuulemalta herauta vettä kielelle, panosta kastikkeisiin! Kaupasta löytyy runsas valikoima valmiita kastikkeita ja dippijauheita, joiden lisäksi voi valmistaa itse esimerkiksi punajuurihummusta, quacamolea tai tulista salsaa. Voit varata yhdeksi dipiksi myös kipollisen majoneesia. Kasvisten ja vihannesten mukana saat runsaasti hyviä ravintoaineita ja kuitua – sekä tekemistä purulihaksille, jotka kaipaavat rouskutettavaa.

Toinen herkullinen ja värikäs vaihtoehto on pilkkoa kypsiä hedelmiä käteen sopiviksi paloiksi. Kuori pikkusitrukset tai appelsiinit, lohko omenaa, päärynää, vesimelonia ja ananasta ja huuhtele naposteltavaksi iso kasa viinirypäleitä. Taatusti mehevää ja maukasta, ja samalla nautit monipuolisesti vitamiineja, kivennäis- ja hivenaineita sekä flavonoideja! Voit pujottaa hedelmäpaloja myös cocktail-tikkuihin tai vartaiksi, ja sujauttaa joukkoon kohtuudella juustoja tai leikkelettä. Tikuista ja vartaista saa hauskannäköisen kattauksen etenkin, jos tikut tuikkaa pystyyn puolikkaan vesimelonin kuoreen.

kuivattuja hedelmiä ja marjoja ja pähkinöitä

4 x parempi vaihtoehtoja

Vaihda runsaasti tyydyttynyttä rasvaa sisältävät sipsit, maissilastut ja suolapähkinät seuraaviin:

  • itse tehdyt popcornit
  • maustamaton pähkinäsekoitus
  • pähkinä-kuivamarjasekoitus
  • täytetyt ruissipsit

Valmista popcornit maissinjyvistä kotona ja lorauta kattilan pohjalle rypsiöljyä. Mikro-popcorneissa käytetään usein kovetettuja ja halpoja kasvirasvoja, joihin verrattuna rypsiöljy on mainio vaihtoehto. Myös maustamaton pähkinäsekoitus sisältää runsaasti hyviä pehmeitä rasvoja ja vitamiineja. Pähkinöissä on kuitenkin runsaasti kaloreita, joten niitä kannattaa napostella kohtuudella. Pähkinöiden joukkoon voi sekoittaa itse kuivattuja hedelmiä ja kuivamarjoja tuomaan lisää ravinteita ja keventämään kokonaisuutta. Biokian kuivattujen luomumarjojen ravintoarvo, maku ja väri ovat erinomaisia, ja niiden makeuttamiseen käytetään vain vähän luomuruokosokeria.

Erilaisten sipsien kaltaisten tuotteiden valikoima on viime vuosina kasvanut valtavasti. Tarjolla on mm. ruis- ja kaurasipsejä sekä linssi- ja juuressipsejä. Runsaskuituisia ja huomattavasti vähärasvaisempia ruis- ja kaurasipsejä voi rouskuttaa sellaisenaan, mutta parhaimmillaan ne ovat täytettynä esimerkiksi savukalatäytteellä tai erilaisilla kasvistahnoilla. Jos haluat valmistaa illanistujaisiin maukkaita ja tyylikkäitä suupaloja, täytä ruislastut valitsemallasi tahnalla ja koristele tuoreilla yrteillä. Valitsemalla kevyempiä maitovalmisteita tahnan pohjaksi pidät kalorimäärän kohtuullisena.

taatelipallot ja marjakeksit

3 x herkkuja ilman valkoista sokeria

  1. Puolukka-taatelipallot
  2. Helpot ja nopeat marjakeksit
  3. Rapeat marjakeksit

Kinuskiset puolukka-taatelipallot ovat herkkuja paitsi ulkonäöltään, myös maultaan. Raakaleivonnaisiin lukeutuvien pallojen makeus tulee luontaisesti taateleista, ja upean värinsä ne saavat ravinteikkaasta luomupuolukkajauheesta. Puolukan ja kinuskisen taatelin makupari on täydellinen, ja samalla voi nauttia päivän marja-annoksen.

Helpot ja nopeat marjakeksit ovat vaivattomat valmistaa, sillä niihin tulee vain kolme ainesosaa. Pehmeä kaura ja makea banaani sekoitetaan, ja joukkoon lisätään kuivattuja marjoja joko sellaisenaan tai suklaalla päällystettynä. Vähäkalorinen versio kaikkien rakastamista kekseistä!

Rapeat marjakeksit puolestaan ovat reseptiltään perinteisemmät, mutta nekin syntyvät ilman valkoista sokeria. Koukuttavasti rapsahtavat keksit saavat karamellimaista makua kookossokerista, jonka voi tarvittaessa korvata myös intiaanisokerilla tai täysruokosokerilla. Gluteenittomassa reseptissä hyödynnetään monipuolisesti hyvää tekeviä viljoja, ja ohjeesta löytyy myös vegaaninen versio.