Voiko kakku olla terveellinen – ja samalla maistua hyvältä? Riippuu vähän siitäkin, mitä terveellisyydellä tarkoitetaan. Riittääkö se, että kakkua leipoessa on tehty terveellisempiä valintoja? Marjat ovat nimittäin erittäin hyvä tapa tehdä kakusta terveellisempi.
Yleisesti ottaen meille ihmisille toimii paremmin se, että suhtaudumme joustavasti syömiseen ja myöskin herkutteluun. Tärkeämpää kuin totaalikieltäytyminen on hallita herkuttelun määrää. Monesti pieni, mutta nautiskellen syöty määrä herkkua riittää täyttämään pahimman herkunhimon ja se on helpompi toteuttaa kuin täydellinen pidättäytyminen herkuista.
Tärkeintä juhlissa on kuitenkin tunnelma ja se, että saadaan kokoontua yhteen juhlistamaan iloisia asioita! Juhlien valmistelua helpottaaksemme olemme keränneet tähän blogiin herkullisia ja hieman terveellisempiä juhlatarjottavia.

MUSTIKKA-VALKOSUKLAAJUUSTOKAKKU

Tässä näyttävässä kakussa on käytetty puolestaan mustikkajauhetta. Hauska kaksivärinen sisus on toteutettu jähmettämällä ensin sisempi valkoinen osa pohjan päälle ja jähmettämällä sen jälkeen violetti osuus valkoisen sisuksen ympärille.
Biokian luomumustikkajauhetta käytetään kakussa 4 ruokalusikallista. Määrä vastaa lähes 6 dl tuoreita marjoja. Mustikan ravintosisältö on moniin marjoihin verrattuna erinomainen. Biokian luomumustikkajauhe sisältää runsaasti E-vitamiinia ja kaliumia.
Täytteessä on reipas määrä rahkaa, mikä tuo raikkautta makuun. Lisäksi se vähentää hieman täytteessä käytetyn rasvan määrää ja lisää proteiinin määrää.
Koristeluun voi halutessaan käyttää tuoreita mustikoita ja syötäviä vihreitä lehtiä tai kukkia.

Mustikka-valkosuklaajuustokakun reseptiin pääset tästä.

terveellisempi kakku mustaherukka-valkosuklaajuustokakku

MUSTAHERUKKA-VALKOSUKLAAJUUSTOKAKKU 

Tätä mustaherukka-valkosuklaajuustokakkua voi tuunata terveellisempään muotoon valitsemalla pohjaksi pähkinöistä ja taateleista koostuvan version. Siitä saa muun muassa enemmän hivenaineita kuin keksipohjasta eikä pohjassa käytetä valkoista sokeria.
Pohjassa käytetyt pähkinät myös antavan kivan suutuntuman. Tätä pohjaa voi halutessaan yhdistää muihinkin kakkuihin, jos haluaa lisätä niiden ravinteikkuutta.
Täytteeseen puolestaan laitetaan Biokian luomumustaherukkajauhetta. Täytteessä käytetyt kaksi ruokalusikallista marjajauhetta vastaa noin kolmea desiä tuoreita marjoja. Biokia luomumustaherukkajauhe sisältää runsaasti E-vitamiinia, kaliumia ja kuitua sekä niukasti kaloreita.
Kauniisti koristeltuna tämä gluteeniton kakku sopii erinomaisesti juhlapöytään ja häviää nopeasti juhlavieraiden suuhun!

Mustaherukka-valkosuklaajuustokakun reseptiin pääset tästä.

terveellisempi kakku puolukka-taatelipallot

PUOLUKKA-TAATELIPALLOT

Nämä pallerot eivät ole kakku, mutta ne täyttävät terveellisyyden vaatimukset näistä resepteistä parhaiten. Valmistuksessa on käytetty samaa tekniikkaa kuin raakakakkujen teossa: Raakaleivonnaisia ei kypsennetä, vaan ne valmistetaan hellävaraisesti käsitellyistä kuivahedelmistä kuten taateleista ja pähkinöistä, mausteista ja pehmeistä rasvoista.
Nämä pallerot ovat hyvä valinta myös silloin, kun tarvitaan jotain näyttävää vegaaniseen ruokavalioon sopivaa tarjottavaa. Puolukka-taatelipallot ovat myös gluteenittomia eikä niissä ole käytetty valkoista sokeria.
Palleroiden näyttävä ulkoasu syntyy Biokian luomupuolukkajauheesta. Biokia luomupuolukkajauhe sisältää runsaasti E-vitamiinia ja se on kaliumin lähde. Lisäksi puolukka sisältää useita eri antioksidantteja. Tutkimuksen perusteella puolukka voi kumota runsasrasvaisen ruokavalion haittavaikutuksia ja hillitä matala-asteista tulehdusta.

Puolukka-taatelipallojen reseptiin pääset tästä.

Herkullisia ja iloisia juhlia!