Mustaherukka eli mustaviinimarja on suomalaisille rakas marja. Mustaherukka maistuu ja tuoksuu herkulliselta, mutta on myös varsinainen vitamiinipakkaus. Se sisältää runsaasti C-, E- ja K-vitamiineja sekä kuituja. Lisäksi mustaherukan antioksidanttipitoisuus on reilusti korkeampi kuin esimerkiksi supermarjana pidetyllä gojimarjalla*.

Mutta miten tätä herkkumarjaa voisi käyttää omassa keittiössään? Kokosimme viisi herkullista reseptiä, joissa käytetään joko mustaherukkajauhetta tai sinistä marjajauhemixiä, josta puolet on mustaherukkaa.

Mustaherukkaa ja valkosuklaata juustokakussaMustaherukkajuustokakku koristeltuna tarjoiluvadilla

Mustaherukkajauhe on aivan lyömätön tuote, kun työn alla on juustokakku. Kakkuun saa helposti sekä kauniin värin että herkullisen maun ilman että juustotäytteeseen tulee liikaa kosteutta. Liian kostea täyte on usein ongelmana juustokakun leivonnassa, kun täytteessä on käytetty tuoreita marjoja.

Marjajauheen avulla tehty juustotäyte myös hyytyy nopeammin sekä säilyttää muotonsa paremmin.

Mustaherukka-valkosuklaajuustokakku sopii hyvin myös gluteenia vältteleville, kunhan vaihtaa pohjan keksit gluteenittomiin tai tekee kakkupohjan pähkinöistä sekä taateleista.

Mustaherukkatäytekakku juhlistaa pöydän

Mustaherukka täytekakku koristelunaNäyttävä mustaherukkainen täytekakku on yllättävän helppo valmistaa. Koristelussa voit käyttää aitoja kukkia, mikä antaa hempeän pastellinsävyiselle kakulle viimeisen silauksen. Löydät vinkkejä kukkien käyttöön aiemmasta blogistamme.

Mustaherukkatäytekakun reseptissä neuvotaan myös kikka, jolla estät kakkupohjan lässähtämisen paiston jälkeen. Kakkupohjan ”säikäyttäminen” kannattaa, vaikka se voi etukäteen kuulostaakin arveluttavalta.

Täytekakun täytteessä voit käyttää helposti myös kahta eri sävyä. Lisää mustaherukkajauhetta osaan täytteestä niin paljon, että saat haluamasi värisävyn.

 

Nauti mustaherukkasmoothie välillä kulhosta Mustaherukka smoothie kulhossa pöydällä

Nyt on helppoa ja hyvää! Mustaherukkainen smoothiekulho sisältää sekä mustaherukkaa että luomu sinistä marjajauhemixiä. Yhteensä näistä saa helposti päivän suositellun marja-annoksen.

Smoothiekulhollisesta saa roiman annoksen C-vitamiinia, E-vitamiinia, kaliumia ja kuituja. Parasta on, että vitamiinit ja ravintoaineet ovat niin herkullisessa muodossa, ettei esimerkiksi lapsia tarvitse pahemmin patistella niiden nauttimiseen.

 

Mustaherukkapannacotta on raikas jälkiruoka

Mustaherukka pannacotta lasissa

Mustaherukkapannacotta on kätevä jälkiruoka, koska sen voi valmistaa hyvissä ajoin jääkaappiin odottamaan. Vaikeinta voi olla vanukkaan hyytymisen odottaminen!

Reseptissä yhdistyvät kerman ja vaniljan pehmeys sekä mustaherukan raikas maku. Pannacotan kauniit värin pääsevät parhaiten oikeuksiinsa kauniissa lasissa tarjoiltuja.

Mustaherukkaisessa versiossa mustaviinimarjaa on sekä vanukkaassa että päälle tulevassa mustaherukkamelbassa. Myös tästä yhdestä annoksesta saa helposti koko päivän marja-annoksen.

 

 

Sininen pannari on arjen herkkuvälipala Mustaherukkainen pannari lautasella

Voiko välipalalla olla välillä herkkua? Kyllä voi!

Sininen pannari on herkkua, mutta terveellistä sellaista. Siinä maistuu mustaherukan ohella myös mustikka.

Gluteenittomia kaurahiutaleita käyttämällä pannarista saa helposti gluteenittoman version. Makeutta tuo banaani, josta kannattaa valita kypsyneempi versio.

Pannarivälipalasta saa vielä hieman tuhdimman, kun tarjolla on lisäksi turkkilaista jogurttia, marjoja ja vaahterasiirappia.

 

 

Me Biokialla käytämme suomalaista luomu mustaherukkaa, jonka kuivatamme hellävaroen kokonaisena. Näin marjajauheessamme on aito ja vahva mustaherukan maku. Myös sininen marjajauhemix on puoliksi mustaherukkaa. Lisäksi siinä on mustikkaa, variksenmarjaa ja marja-aroniaa.

Tilaa resepteissä käytetyt marjajauheet ja muut marjaisat herkut Biokia-verkkokaupastamme.

*Antioksidanttipitoisuutta kuvaava ORAC-arvo on kuivatulla mustaherukalla 21 500, kun esimerkiksi kuivatulla gojimarjalla se on 18 500.