Raikas talvisää kutsuu ulkoilemaan – poluille, laduille, luistelukentille ja pulkkamäkeen. Tai vaikka lumikengillä sinne, minne polut eivät kulje. Talvinen ulkoilu vaatii erityishyvät eväät, kun liikkumisen lisäksi lämpimänä pysyminen verottaa energiatasoja. Suomen talvessa sääolot ovat hyvin vaihtelevat. Ennen ulkoilemaan lähtöä kannattaa tarkistaa sääennuste sekä lämpömittari ja varustautua sään vaatimalla tavalla niin pukeutumisen, varusteiden kuin eväiden osalta.

Mehu lämmittää ulkoilijaa

Lämpimänä pysyttelemisessä auttaa kuuma mehu. Mikä onkaan ihanampaa kuin kietoa kylmät sormet kuuman mehumukin ympärille evästauolla. Makoisa marjamehu kuuluu ehdottomasti talvisille retkille. Biokian runsaasti aitoa marjaa sisältävistä luomumehutiivisteistä valmistat helposti termospullollisen kuumaa juomaa evääksi ulkoiluun. Suositeltava laimennussuhde on 1 osa mehutiivistettä ja viisi osaa vettä. Vinkki! Termospullo pitää juoman pidempään lämpimänä, kun lämmität pullon kiehuvalla vedellä ennen varsinaisen juoman kaatamista pulloon.

Vauhdikkaan hiihtolenkin jälkeen mieli tekeekin ehkä kylmää juotavaa ja siihenkin marjamehutiivisteet toimivat hyvin – joko ihan mehuna tai tipalla mehutiivistettä maustettuna raikkaana makuvetenä. Makuveden voi valmistaa ihan tavalliseen veteen, mutta vieläkin virkistävämpää siitä tulee kivennäisvedestä sekoitettuna. Tiivistettä veteen voi lisätä ihan oman maun mukaan: aloita hyvin pienellä määrällä ja lisää tippa kerrallaan tarpeen mukaan.

Biokian mehutiivisteissä makuvaihtoehtoina ovat pirteä puolukka ja makea mustikka. Mehutiivisteet on valmistettu suomalaisista luomumarjoista ja niiden täysmehupitoisuus on 130%, mikä tarkoittaa, että valmistaaksemme litran mehutiivistettä käytämme 1,3 l marjoista valmistettua täysmehua, josta haihdutetaan nestettä.

 

 

 

Ulkoilueväät helposti naposteltavassa muodossa

Makoisa ja terveellinen välipala ulkoilijalle ovat Biokian kuivatut marjat, jotka auttavat pitämään verensokerin tasaisena ja antavat keholle pitkäkestoista energiaa. Kuivatuista marjoista saa mm. kivennäis- ja hivenaineita, useita eri vitamiineja, antioksidantteja ja flavonoideja ihan kuten tuoreistakin marjoista. Yksi pussillinen kuivattuja marjoja vastaa 3-4 dl tuoreita marjoja.

Mehevyyden takaamiseksi marjoihin on kuivattaessa lisätty ripaus sokeria, mutta silti ne ovat ravintoarvoiltaan jopa rusinoita terveellisempiä. Tiesitkös muuten, että puolukka sisältää luontaisesti enemmän sokeria kuin esim. mustikka? Puolukassa marjan sisältämät hapot vain peittävät makeuden tehokkaasti ja mustikkaa pidetään yleisesti makeampana marjana.

Kevyt marjapussi mahtuu helposti reppuun tai taskuun eivätkä marjat kärsi kylmistäkään oloista. Jos kaikkia marjoja ei halua syödä kerralla, uudelleensuljettavassa pussissa ne säilyvät hyvin seuraavaan kertaan. Marjapussin voi vaikka pysyvästi jemmata hiihtotakin taskuun, josta se on helppo napata esiin kun on evästauon paikka.

Kuivattuja mustikoita saa myös suklaalla tai valkosuklaalla kuorrutettuna. Siinä on superherkku, jonka avulla jaksaa vielä ainakin yhden mäen yli 😊 Kokeile suklaamustikoita lämpimän kaakaon kanssa – toimii!

25.1.2024