Hyvää Suomesta -alkuperämerkki takaa kotimaisuuden
Biokialla Hyvää Suomesta -merkkiä käytetään ylpeinä niissä tuotteissa, jotka täyttävät merkin kriteerit. ”Kaikki tuotteemme valmistetaan Suomessa ja tuotteissa käytetyt luomumustikka ja luomupuolukka ovat aina suomalaista alkuperää”, Suomalaiset marjat kasvavat puhtaissa metsissä, mikä meille suomalaisille onkin itsestään selvää”, kertoo tuotepäällikkö Minna Anttonen. ”Tällä hetkellä yli puolet Biokia-luomumarjatuotteista ovat Hyvää Suomesta -merkittyjä. Osassa tuotteitamme Hyvää Suomesta -merkkiä ei ole siitä yksinkertaisesta syystä, että kaikkia luonnonmarjoja, kuten esimerkiksi tyrniä ja karpaloa ei luomulaatuisina ole Suomesta saatavilla riittävästi teollisuuden tarpeisiin.”
Suomalainen tuotenimi, siniristilippu pakkauksessa tai kotimainen valmistaja eivät takaa, että elintarvike on tehty suomalaisista raaka-aineista. Raaka-aineiden ja työn kotimaisuuden varmistaa ainoastaan Hyvää Suomesta -alkuperämerkki.
Valtaosalle suomalaisista Hyvää Suomesta -merkki on tuttu ja luotettava. Kriteerit merkin saamiselle ovat tiukat, ja ne erottavat tuotteet raaka-aineen kotimaisuuden perusteella muista. Merkin käyttöä myös valvotaan, ja Hyvää Suomesta -merkkiä käyttäviä jäsenyrityksiä auditoidaan riippumattomien ammattilaisten toimesta.
Hyvää Suomesta -merkki perustettiin, kun Suomi valmistautui EU-jäsenyyteen. Tavoitteena oli, että suomalaiset kuluttajat pystyisivät erottamaan helposti suomalaisen ruoan lisääntyvän ulkomaisen valikoiman joukosta. Järjestelmän kehittämiseen tarvittiin niin tuottajat, teollisuus, kauppa, valtakunnan korkein johto kuin kuluttajatkin.
Merkkijärjestelmässä olevat yritykset ovat erilaisia kooltaan, tuotevalikoimaltaan ja toimintatavoiltaan, ja usein myös kilpailijoita keskenään. Yhteistä kaikille Hyvää Suomesta -merkkiä käyttäville yrityksille on sitoutuminen kotimaisen raaka-aineen käyttöön ja työn tekemiseen Suomessa.
Arvostettu alkuperämerkki
Suomalaiset arvostavat Hyvää Suomesta –merkkiä korkealle. Tämä selviää tuoreesta Taloustutkimus Oy:n toteuttamasta Brändien arvostus 2024 –tutkimuksesta. Sijoitus on noussut viime vuodesta kahdella sijalla, mikä kertoo suomalaisten kasvavasta arvostuksesta oman maan ruokaa ja sen eteen tehtyä työtä kohtaan.
Ruoan alkuperä kiinnostaa kuluttajia, ja omilla valinnoilla halutaan myös vaikuttaa muun muassa työllisyyteen ja alueiden elinvoimaan, ruoantuottajien asemaan ja omavaraisuuden säilymiseen hyvällä tasolla. Tärkeätä on tietysti myös ruoan turvallisuus ja hyvä maku.
Nykyisellään Hyvää Suomesta -merkkiä käyttää noin 350 yritystä ja se on noin 12 000 tuotteessa. Merkin käyttöä hallinnoi Ruokatieto Yhdistys ry.
HYVÄÄ SUOMESTA -alkuperämerkki kertoo, että
- Elintarvike on valmistettu suomalaisista raaka-aineista, suomalaisella työllä.
- Liha, kala, muna ja maito sellaisenaan ja osana muita elintarvikkeita ovat aina 100-prosenttisesti
suomalaista alkuperää. - Jos pakkauksessa on vain yhtä raaka-ainetta, sen on oltava 100-prosenttisesti suomalaista. Usean
raaka-aineen tuotteessa 75–100 prosenttia on suomalaista. - Tuote on valmistettu ja pakattu Suomessa.
- Merkin käyttöä valvotaan säännöllisesti.
Tekstin lähde: Ruokatieto ry / Riitta Mustonen
30.8.2024